Zacznij Prowadzić Dziennik Zdrowego Stylu Życia

Zdrowy tryb życia
Zdrowy tryb życia

Wiele osób chcąc prowadzić zdrowy styl życia, ze względu na problemy z wagą, czy po prostu chęć uzyskania wysportowanej sylwetki i zdrowia, zaczynają wprowadzać w swoim życiu bardzo wiele zmian. Jedna goni drugą, zmieniają jeden element, później kolejny i jeszcze następny lub od razu wskakują na głęboką wodę, wyciągając niewłaściwe wnioski z jakiegoś kolorowego czasopisma. Przemieszczają się z punktu A (gdzie byli na początku), do punktu B (gdzie zaszli obecnie). To jak postępują
odzwierciedla ich późniejsze wyniki. I nie ma tutaj o czym mówić, bo oczywiście zmiany są nieuniknione, jeżeli chcemy zmienić obecny stan rzeczy, który doprowadził nas do danej sytuacji, a świetnie opisuje to ten Cytat:

„Robienie w kółko tego samego, a oczekiwanie odmiennych efektów, to definicja szaleństwa” – Albert Einstein

Dlatego też warto od samego początku, gdy zaczynamy wprowadzać zmiany w swoim życiu, zacząć prowadzić „dziennik zdrowego stylu życia”. Jest on niczym innym jak zwykłym zeszytem lub notesem, w którym wpisujemy:

data, dzień,
pora wstawania i chodzenia spać,
ilość wypróżnień,
wszystko co zjesz, w jakiej ilości i o której godzinie,
wszystko co wypijesz, w jakiej ilości i o której godzinie,
każdy wysiłek fizyczny jaki wykonasz – sport, spacery, zakupy, itp. itd.,
samopoczucie, ilość energii i motywacji do działania,
waga ciała – nie częściej niż raz w tygodniu,
Jest to posunięcie bardzo strategiczne i mądre, gdyż dzięki temu unikniemy bardzo wielu wątpliwości, typu: w jaki sposób znalazłam się w obecnej sytuacji, od czego zaczęłam, co zmieniłam, co sprawiło że czuję się tak i tak, jak postępowałam, czego nie robiłam? Unikniesz tych i jeszcze wielu pytań, gdyż po prostu będziesz w stanie się cofnąć do konkretnego dnia, tygodnia czy godziny i sprawdzić co wtedy zrobiłaś. I po około 2 tygodniach będziesz mogła ze swoich notatek wyciągnąć mnóstwo wniosków i wskazówek na przyszłość. A jeszcze lepszym wyjściem jest śledzenie na bieżąco tego co robisz i na bieżąco wprowadzanie korekt i zmian.

Prowadząc dziennik zdrowego stylu życia, będziesz wiedziała:

jak na zmiany reaguje Twój układ pokarmowy – gazy, wzdęcia, bóle brzucha, nieświeży oddech, biały nalot na języku,
przekonasz się co Ci służy, a po czym czujesz się źle,
po co najczęściej sięgasz, jakie stosujesz zamienniki zjadanego dawniej niezdrowego jedzenia,
jak Twój organizm reaguje na zmiany – samopoczucie, poziom energii, pobudzenie, ociężałość, lekkość, odporność,
czy pojawiły/poprawiły się lub ustąpiły/pogorszyły: sińce pod oczami, kondycja skóry, włosów i paznokci, wysypki, skurcze mięśni, itp
na co masz ochotę w zależności od pory dnia, ilości ruchu w danym dniu, zmęczeniu, pogodzie,
jakie pory jedzenie Ci najbardziej służą – kiedy Ci się chce jeść, a kiedy nie,
jakie rodzaje płynów i w jakiej ilości Ci najbardziej służą, łatwo gaszą pragnienie
jak pory kiedy chodzisz spać i ilość snu przekładają się na poziom energii, chęci na zachcianki i osiągi na treningu w dniu następnym,
Jaki rodzaj sportu i w jakiej ilości sprawia, że czujesz się naprawdę dobrze – oczywiście z czasem się to zmieni, jak i Twoje możliwości treningowe,
Dziennik zdrowego stylu życia, to bardzo fajna rzecz, bo będziesz mogła po prostu dostrzec zależności tego co robisz/jak postępujesz i jaki ma to wpływ na Ciebie, Twoje samopoczucie i rezultaty w redukcji wagi, zdrowiu i sprawności. Poznasz swoje dobre i złe nawyki i reakcje swojego organizmu na nie. Unikniesz wielu nieprzyjemności i wątpliwości. A to wszystko z kolei pozwoli Ci postępować bardziej instynktownie i naturalnie, wybierając to i skupiając się na tym, czego faktycznie potrzebujesz i co Ci służy.

Oczywiście na początku warto stopniować zmiany, zaczynając nie od nagłych zmian, a małych kroków. Warto zapoznać się wcześniej z wpisem … 3 kroki do szczęśliwego odchudzania. Nowe produkty i zamienniki wprowadzaj powoli i w małych ilościach, gdyż w innym przypadku łatwo mogłaby Cię zmylić sytuacja, gdy po zjedzeniu np. 5 bananów czy 200g płatków owsianych, poczułabyś się po prostu źle, co mogłoby zostać przez Ciebie błędnie zinterpretowane, że produkty te Ci nie służą. Nawet po małej ilości płatków owsianych możesz mieć wzdęty brzuch, ale z pewnością po kilku dniach regularnego ich spożywania powinno to ustąpić. Może to być reakcją po prostu na większą niż dotychczas ilość błonnika, w który płatki owsiane są bogate, a do której nie jesteś zbyt przyzwyczajona. Na pewno nie powinno to być przyczyną rezygnacji z nich, bo naprawdę są bardzo wartościowe i warto je zjadać przynajmniej kilka razy w tygodniu. Poza tym nasz organizm potrafi się bardzo szybko przyzwyczaić do nowej sytuacji, zwłaszcza gdy dajesz mu coś zdrowego i wartościowego;-)

Wskazówka dla Ciebie…

Jak dokładnie wiedzieć co i kiedy zjedzone wpływa na Twoje samopoczucie, dolegliwości ze strony układu pokarmowego i poziom energii? Możesz to zrobić w bardzo prosty i korzystny dla siebie sposób. Otóż zrób sobie jednodniową głodówkę, tzn. zjedz lekkie śniadanie, później nic i dopiero kolejne śniadanie następnego dnia. Rano w dzień w który będzie głodówka, wypij napar z ziółek przeczyszczających, w ciągu dnia dużo się ruszaj i pij sporo wody, herbatek ziołowych, soków z cytrusów zmieszanych z wodą. Zioła przeczyszczające pozwolą Ci oczyścić jelita (następuje to po około 6-12 godzinach), dzięki czemu następnego dnia gdy z rana zjesz śniadanie, będziesz dokładnie wiedzieć po ilu godzinach od jego zjedzenia następuje wypróżnienie.

To pozwoli Ci na właściwą interpretację ewentualnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego i reakcji Twojego organizmu na to co zjadasz. Bo gdy zjadasz śniadanie np. o 9:00, później kolejny posiłek o ~14:00, a o 15:00 zaczyna Cię boleć brzuch, pojawiają się gazy, wzdęcie i dyskomfort, to będzie to zdecydowanie wina raczej śniadania niż obiadu. A dowiesz się tego właśnie wtedy, kiedy będziesz świadoma ile czasu zajmuje „jedzeniu” przejście całej drogi przez Twój układ pokarmowy. Jest to duże uproszczenie, ale mam nadzieję, że ten przykład dobrze odzwierciedli to jak się sprawy mają i da Ci obraz tych zależności. Dzięki temu będziesz mogła znacznie skuteczniej wkraczać w zdrowy styl życia, postępując właściwie, z coraz większą korzyścią dla siebie;-)

1 thought on “Zacznij Prowadzić Dziennik Zdrowego Stylu Życia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *